divendres, 29 de gener del 2021

PRESAS FÁCILES

 

PRESAS FÁCILES

de

Miguelanxo Prado

 


 






















 



                                                    

 

   EL PERSONATGE

Miguelanxo Prado, d’origen gallec, té als seus 62 anys un bon grapat  de premis i reconeixements professionals com a il·lustrador i com a creador de còmic. Va arribar a aquest mitjà expressiu a partir de la pintura i la literatura, als 22 anys[i]. Per a ell, aquests eren dos camins prou diferenciats fins que hi va fer la connexió en redescobrir les historietes de la infància.

De primer, a inicis dels anys setanta del segle XX, comença a publicar en revistes gallegues, i a la dècada dels vuitanta  es trasllada a viure a Barcelona i continua fent col·laboracions en diferents mitjans mentre treballa en projectes diversos. El reconeixement internacional l’aconsegueix amb Traç de guix, obra publicada el 1992, quan obté el premi a la millor obra estrangera del Festival del Còmic d’Angulema (1994) i nominacions als premis Eisner i els Harvey dels Estats Units. 

Miguelanxo Prado és un artista polifacètic. En el camp de l’audiovisual, per exemple, va dissenyar la mascota d’un programa infantil per a la televisió de Galícia i entre 1997 i 2001 fou el cap de dibuixants de la sèrie Men in Black. Un pas més enllà el representa el seu llargmetratge d’animació titulat De profundis (2006). També és el promotor i director, des de l’any 1998, de “Viñetas desde o Atlántico”, certamen anual d’autors, editors i lectors de còmic que se celebra durant quinze dies del mes d’agost a La Corunya.

El currículum professional d’aquest creador és ampli i contundent[ii] i la temàtica de la seva obra, diversa, tot i que s’endevina un fil conductor relacionat amb la inquietud per la problemàtica social, el rol individual i els valors morals. Des d’aquest punt de vista, Presas fáciles, esdevé tot un paradigma.

 


 
L’obra


 

 










 




Miguelanxo Prado va publicar l’any 2016 aquesta novel·la gràfica de temàtica inspirada en un dels fraus bancaris més greus dels darrers temps: el cas de les preferents i els desnonaments.

Com explica Andreu Missé en el seu llibre La gran estafa de les preferents (2016): Un milió d'afectats, la major part pensionistes, van veure els seus estalvis atrapats en productes financers que ningú coneixia bé. L’ham va ser un producte venut com a innocu davant dels petits estalviadors, maquillat amb rendiments més alts que els dels dipòsits, i venut de manera indiscriminada.

I Presas fáciles tracta de la ràbia, la impotència davant l’abús i, també, de la violència i la venjança  com a últim recurs per fer front a la injustícia[iii]. El guió està plantejat com una novel·la negra. La inspectora Tabares i el subinspector Sotillo són els encarregats de descobrir quina és la connexió entre un seguit de crims emmarcats en el món bancari. Quan, finalment, es desfà el nus de la trama, és inevitable lidiar amb el conflicte moral que l’autor ens planteja.

Aquesta novel·la gràfica rebutja l’ús habitual del color, propi de l’estil de Miguelanxo Prado. Presas fáciles es caracteritza pel domini d’un estil sobri i depurat en el detall i per la utilització magistral de les tonalitats grises. Javier Sauras[iv] ho expressava amb aquestes paraules:

El dibujante no abandona los lápices negros y el acrílico con los que suele trabajar, pero sí que se aprovecha de la ductilidad de estos materiales para desatar su enfado. Entre la maestría de sus líneas hay muchos más ceños fruncidos, labios en tensión y miradas de reproche que en trabajos anteriores”.

Xavier Dapena[v] remarca l’expressivitat dels personatges i els espais tancats dominants en moltes de les vinyetes, els quals aconsegueixen generar una atmosfera pesada que atrapa el lector. Subratlla l’habilitat del creador per aconseguir un to narratiu i gràfic fluid i, a la vegada, complex.

A tall de curiositat, la relació professional i propera entre la inspectora Tabares i el subinspector Sotillo presenta paral·lelismes amb la inspectora Petra Delicado i el subinspector Garzón, personatges del món literari creats per Alicia Giménez Barlett en la seva sèrie de novel·la negra, tot i que a Presas fáciles, el subinspector és un xicot jove, allunyat del personatge ferreny del subinspector Garzón.

 

  

 

 



[ii] Veure Viquipèdia (https://ca.wikipedia.org/wiki/Miguelanxo_Prado) i la pàgina web d’editorial Norma on publica (https://www.normaeditorial.com/autor/prado-miguelanxo) i la pàgina web personal (https://www.miguelanxoprado.com/obra/pintura-y-dibujo) .

[iv] SAURAS, Javier. (2016). Presas fáciles, Miguelanxo Prado: Justicia y rabia a escala de grises. Revista Fabulantes. https://www.fabulantes.com/2016/10/presas-faciles-miguelanxo-prado/

 

[v]DAPENA, Xavier. (2017). Presas fáciles. Revista zona negativa. https://www.zonanegativa.com/presas-faciles/

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada