Un llibre de
MIQUEL MARTIN I SERRA
L’autor
Miquel
Martin i Serra (Begur, 1969) és escriptor i llicenciat en filosofia. Ha
treballat en el camp de la docència i de la gestió cultural, però des de fa
tres o quatre anys es guanya la vida amb l’escriptura: “Combino la escritura con talleres de escritura, clubs de
lectura, doy charlas, alguna colaboración en prensa, pero todo en torno a la
actividad literaria. Soy más pobre, pero soy más feliz”[1].
El
llibre de lectura que se’ns proposa, La
drecera, no és pas la seva primera aportació en el món literari. Un cop
d’ull a wiquipèdia ho palesa prou a les clares [2]:
Narrativa
·
1996 - Hi ha amors que maten. Barcelona:
Columna
·
1999 - L'estratègia de la
gallina. Barcelona: Columna. (Finalista Premi Ramon Llull)
·
2007 - Cabells de medusa.. (Premi
Romà Comamala de narrativa pel relat «Salabror», inclòs dins la novel·la)
·
2007 - Dictadors de butxaca. Premsa
d'Osona. (Premi Maspons i Safont d'humor i sàtira)
·
2009 - Converses amb en Xico
Florian (coautor). Ajuntament de Begur / Diputació de Girona
·
2012 - Els pobles perduts (coautor).
La Bisbal d'Empordà: Edicions Sidillà
·
2013 - Llegendes de mar de la
Costa Brava. La Bisbal d'Empordà: Edicions Sidillà (Segona edició,
abril 2013)
·
2014 - Els pobles oblidats (coautor).
La Bisbal d'Empordà: Edicions Sidillà
·
2017 - La Costa Brava. Àlbum
guia 1925 (coautor). La Bisbal d'Empordà: Edicions Sidillà
·
2017 - El riu encès. Vilanova
i la Geltrú: El Cep i la Nansa
·
2017 - Proses reposades. Diputació
de Girona: Col·lecció Josep Pla
·
2019 - Llegendes de nit. La
Bisbal d'Empordà: Edicions Sidillà
·
2020 - La drecera. Barcelona:
Edicions del Periscopi
Assaig
·
2015 - Vent d'Aram. Joan Vinyoli (Estudi
preliminar i complements didàctics). Barcelona: Edicions 62, Col·lecció
Educació 62
·
2016 - Joan Vinyoli i la poètica
postsimbolista (coautor). Barcelona: L'Avenç
·
2021 - Vinyoli trasbalsa la
bellesa com el vi. Vibop Edicions
Premis i reconeixements
·
1994. Premi Joan Fuster
per a autors joves
·
1999 - Finalista
al Premi Ramon Llull per L'estratègia de la gallina
·
2007 - Premi Romà
Comamala de narrativa pel relat «Sota els vents», inclòs dins la novel·la Cabells
de medusa.
·
2007 - Premi Jaume
Maspons d'humor i sàtira per Dictadors de butxaca
·
2018 - Finalista al
Premis Casero per La drecera
·
2019 - Premi Recull de Retrat Literari per Joan Vinyoli, el gall
salvatge
·
2021 - Finalista al
Premi Òmnium a la Millor Novel·la de l'Any per La drecera
Una producció tan
exhaustiva i considerada és, per ella mateixa, una immillorable carta de
presentació però, pel que s’ha escrit, és amb La drecera quan aquest autor ha aconseguit un ampli ressò. Tot i
això, ell ha dit: M'és igual que l'interès per la meva obra hagi
arribat ara, però La drecera no és un bolet. Abans n'he publicat
moltes altres, i amb totes n'he après[3].
Si voleu
aprofundir en una visió més personal de l’autor es pot consultar la seva pàgina
miquelmartin.blogspot.com on hi podeu
trobar interessants articles publicats al Diari de Girona.
L’obra
Miquel Martín fa ús
d’una narrativa molt acurada i expressiva. Utilitza un vocabulari ric amb tocs
propis del lloc; sens dubte –com es va destacar- expressions peculiars que
enriqueixen i complementen el llenguatge acurat vestit per l’autor. Miquel
Martín s’entreté en fer descripcions acurades, de detallisme tan viu que el
lector o lectora no té cap mena de dificultat per visualitzar l’escena, sigui
d’un paisatge, sigui d’una cassola d’arròs, sigui de les cuites entre la
quitxalla dels senyors i la dels masovers.
L’autor central de
la novel·la és un nen adolescent que desperta a la vida, la seva mirada s’obre
a la consciència del seu entorn que busca de comprendre i explicar-se de la
mateixa manera que fa amb la seva pròpia identitat.
Preguntat
l’escriptor per les raons que podrien explicar les causes de l’èxit d’aquesta
seva darrera obra, Miquel Martin ha dit: Si hi hagués una fórmula, tothom l'aplicaria. He
treballat amb el mateix rigor durant tots aquests anys[5].
I en una altra entrevista afegeix: “No me
interesa tanto llegar a un lugar como el camino a seguir”[6]. Considera que el procés
creatiu és molt difícil de dominar i que pot ser tan important com el resultat final del llibre. Nosaltres,
lectors, no sabem de la dificultat del trajecte però assaborim rotundament els
seus resultats.
I, per si calen més
arguments per arrodonir l’interès intrínsec de la novel·la, tenim les paraules
de Màrius Serra quan explica que és una obra on no passen moltes coses, només
passa la vida.
[1] CAMPS, Magí. https://www.lavanguardia.com/cultura/20200721/482443898166/miquel-martin-i-serra-la-drecera-libro-del-dia.html
[3] JUANICO, Núria. Miquel Martin Serra, l’escriptor descoberta d’aquest estiu. https://llegim.ara.cat/actualitat/miquel-martin-serra-la-drecera-escriptor-descoberta-emporda_1_1060293.html
[4] JUANICO, Núria. Miquel Martin Serra, l’escriptor descoberta d’aquest estiu.
[5] JUANICO, Núria. Miquel Martin Serra, l’escriptor descoberta d’aquest estiu. Ob. Cit.
[6] CAMPS, Magí. Ob. Cit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada