dijous, 29 d’abril del 2021

TERRA ASPRIVA

 Un llibre de

SEBASTIÀ BENNASAR LLOBERA

                                   

 
 

 

 

 L’autor

Sebastià Bennasar i Llobera (Palma de Mallorca, 1976) està llicenciat en Humanitats i té un màster en Història del Món per la Universitat Pompeu Fabra. És escriptor, traductor i periodista. Ha treballat onze anys al diari Baleares i al Diari de Balears. És crític literari del suplement «L'Espira» i col·labora amb diversos mitjans de comunicació.

Com a escriptor ha publicat obres de poesia i de narrativa com A la sabana no hi ha temps per a la compassió (Inrevés, 2002), El dia de l'alliberament (Documenta, 2006), Els blaus de l'horitzó (El Gall Editor, 2006), L’Estret de Torres (Hiperdimensional, 2006), Connie Island (Viena Editors, 2007) i les novel·les del gènere negre El botxí de la ciutat de Mallorca (Lleonard Muntaner, 2000), Cartes que no lliguen (Hiperdimensional, 2005), Jo no t'espere (El Gall Editor, 2008) i Mateu el president (Cossetània, 2009).

Bennasar també incorpora al seu currículum professional el XIII Premi de Narrativa Vila de Lloseta amb la novel·la La mar no sempre tapa i el Premi Joaquim Ruyra 2013 dels Recull de Blanes amb Badia de Mindelo. En el camp de la narrativa ha publicat recentment El país dels crepuscles, On mai no creix l’herba, Cants de sirena negra, Un oceà de memòria i L'imperi dels lleons.

A Meteora ha publicat Pot semblar un accident, un assaig completíssim sobre la novel·la negra catalana dels últims anys, La primavera dels indignats, una crònica sobre aquest fenomen de protesta i reivindicació social, Nocturn de Sant Felip NeriManuel de Pedrolo, manual de supervivència, un acostament apassionat a l'obra de l'insigne escriptor de l'Aranyó.

En una entrevista recent explica que als 29 anys va decidir centrar la seva tasca en la literatura com a feina principal i el periodisme com a complement. Era l’any 2005 i el considera el seu punt d’inflexió: Aquella tardor vaig guanyar tres premis literaris més o menys grans que em permetien sobreviure durant un any i vaig veure que era factible si més no intentar-ho. El motiu és molt senzill, era el meu somni i els somnis s’han de treballar fins a fer-los realitat.

Sebastià Bennasar té una pàgina web i una plataforma per mantenir contacte directe amb els seus lectors i promoure iniciatives força enginyoses que li faciliten el poder viure de la literatura: Al meu bloc el que faig és promocionar les activitats que faig com a professional de la literatura: rutes literàries, edició de textos d’altri, traduccions, escriptura de llibres d’encàrrec, treballs editorials, clubs de lectura… una mica de tot, inclòs periodisme. A L’Aixeta el que faig és buscar micromecenatge continuat, és a dir, gent que creu en el meu projecte (en aquest cas fer un llibre de 48 contes en dos anys, dos cada mes) i que paguen una petita quantitat mensual per ajudar-me a sobreviure. A canvi poden decidir els temes dels contes i tenir continguts exclusius per a ells i llegir-los cada mes abans que ningú, entre altres privilegis.

En un debat literari se li va preguntar si era viable dedicar-se únicament a la literatura[1] i la seva resposta fou precisa i sense embuts:

-Es possible sempre i quan siguis modest i auster, modest en les aspiracions i auster en les despeses. Viure dels llibres és impossible, sobreviure de la literatura sí, fent moltes feines al voltant del món del llibre i pencant molt. Jo ara mateix dirigeixo tres clubs de lectura per a biblioteques de Barcelona, dirigeixo la col·lecció de novel·la negra en català i castellà de Pagès Editors, col·laboro amb Vilaweb i Última Hora, faig editings de llibres d’empresa i particulars, invento projectes culturals, tradueixo quan puc i escric els meus llibres. Amb tot això em ve molt just per poder mantenir-nos una família de quatre persones, sempre estàs amb l’aigua al coll per si alguna feina cau i és difícil estalviar, però viure sí que és possible. Es tracta de pencar molt, agafar totes les feines, administrar-se bé quan arriben els diners i ser molt prudent amb tot i tenir una miqueta de sort!


-Què és el millor de la teva feina? fou la demanda feta en una altra entrevista[2]. I la seva resposta va tenir un to tan clar com contundent:

-La sorpresa constant, l’aventura de viure, la manca de rutina i d’horaris.

 

L’obra


 

 

Terra aspriva, un western fou l’obra guanyadora del Premi Celler de Lletres 2018 convocat per l'Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia. La novel·la fou publicada al 2019.

L’estructura de la novel·la té dues parts: Aires de verema i La sang fa vi. Són, fets i debatuts, 13 capítols d’extensió tan curta com clara i concisa, gràcies a l’ús d’un llenguatge àgil i potent que no deixà indiferents a les participants del club de lectura.

La trama de Terra aspriva la trobem ambientada en un entorn rural, en una  agricultura de secà farcida de vinyes, un marc que, potser per a molts urbanites podria ser considerat idíl·lic i que l’autor despulla de tot romanticisme més enllà de les càlides descripcions i de l’amor per la terra (i la propietat) que brollen de les paraules de l’oncle Baltasar perquè, com el propi autor explica “(...) el que m’interessa sobretot és l’ètica dels darrers homes i dones aferrats a una manera de fer tradicional, que entenen el contacte amb la terra d’una forma singular que, malauradament, s’està perdent amb la seva generació”[3].

L’obra és força ambiciosa des de la perspectiva temàtica, però es troba limitada en el seu desenvolupament pel condicionant d’haver-se d’adaptar a les bases del premi a què optava. L’acció narrativa té un ritme desigual; més lent en els seus inicis i molt ràpid en el seu desenvolupament. Algunes lectores del club es lamentaren, en aquest sentit, pel ritme accelerat dels esdeveniments. No hi ha temps per pair tanta temàtica conflictiva. L’eix argumental és la història dels mals tractes, la violència de gènere sobre la protagonista, la Margarida, però la història recull de refilada altres problemàtiques igual d’actuals i properes: el treball precari de joves amb formació, les feines mal pagades, les adolescents embarassades i repudiades per la família que acaben sotmeses a xarxes d’explotació sexual, famílies amb secrets molt ben guardats i on els límits queden dibuixats pels locals que freqüenten uns o altres o per les vinyes on es treballa[4].

Tanmateix, tot i l’extensió tan curta de l’obra (no arriba a les cent pàgines) Sebastià Bennasar té l’habilitat de capgirar-la i desgranar una cadena d’injustícies socials tan reals que l’obra esdevé una novel·la amb un marcat to de denúncia social, com evidenciaren alguns dels comentaris de les participants del club de lectura que remarcaren, també, el rigorós retrat del nombre considerable de personatges amb paper destacat dins el teixim narratiu.

 

Algunes participants del club de lectura es van veure sobtades per l’apel·latiu de “western”. Hom relaciona el terme amb les pel·lícules ambientades a l’oest nord-americà, ben lluny i distant en temps i espai de l’acció de l’obra. Al cap i a la fi, però, resulta que la naturalesa humana i les seves motivacions traspassen temps i espai.

Terra Aspriva és, a parer d’un comentarista, un Bennasar en estat pur on l’autor hi vessa les seves opinions i obsessions respecte a la vida actual, al món que ens envolta, traslladant-les a un esquema de gènere que li venia de gust. Des de certs punts de vista, la novel·la és molt negra, perquè hi trobem violència, venjança, duets, trets i la descripció d’aquella fina línia que separa la llei de la justícia i que tant hem vist aparèixer en les pel·lícules de l’oest[5].

Bennasar atrapa el lector o lectora amb els seus personatges i les seves problemàtiques. La dinàmica dels fets, la descripció punyent, engendra moments d’angoixa que l’autor compensa amb el final feliç d’una història d’amor juvenil recuperada. El llibre és amè i es llegeix amb fluïdesa i deixa, a criteri de les participants del club de lectura, un regust de voler-ne més, com si l’obra fos, en realitat, l’esbós d’una obra futura més completa, més aprofundida, que es vol més desgranada en les seves anàlisis, fets i conseqüències.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada