dilluns, 18 de juliol del 2022

UN PAÍS AMB EL TEU NOM


Un llibre de

ALEJANDRO PALOMA


L’autor

Alejandro Palomas (Barcelona, 1967) és una persona de mirada directa i expressió trista, una rèmora, tal vegada, d’una infància complicada pels abusos sexuals comesos per un capellà i que ell ha denunciat sense embuts a diversos mitjans de comunicació. Ell és una de les veus de la plataforma Tolerància 0 fundada per víctimes d’abusos per part de l’església catòlica. Seves són aquestes paraules: Soy un tío mermado, a los ocho años me convertí en un superviviente[1].

Llicenciat en Filologia anglesa ha fet de traductor de clàssics anglosaxons com Katherine Mansfield, Willa Carther, Oscar Wilde, Jack London o Gertrude Stein. Dins el seu currículum destaca també la direcció de la col·lecció “Pérfidos e iluminadas”  i amb el pseudònim de Cassandra Leytton va acabar com a finalista del premi de novel·la Ciudad de Torrevieja l’any 2008. L’any 2011 va tornar a ser finalista del premi Primavera de Novel·la i el 2016 va ser guardonat amb el Premi Nacional de Literatura infantil i juvenil per la seva obra Un fill publicada en català i castellà. Aquesta obra forma part d’una trilogia junt amb les titulades Una madre i Un perro. L’any 2018 va obtenir el Premi Nadal amb la novel·la Un amor. El jurat va fonamentar la seva decisió basant-se en “(...) su obra polifónica, profunda y emotiva que trata con originalidad temas actuales. Sus personajes van creciendo dentro de una trama que engancha al lector".

Subratllar, també, que la seva obra ha estat traduïda a vuit llengües.

En una entrevista[2] publicada l’any 2018 es definia com una persona amante de los perros, de la buena gente y de la risa. Dotat d’una fina ironia i un cert humor negre que emergeix en les respostes als periodistes, Alejandro Palomas confessava que es va fer escriptor perquè de nen resava i resava però no hi havia manera de ser Mary Poppins. En preguntar-li com imaginaria la seva vida en una dimensió paral·lela, la seva resposta és contundent:. Con las (vides) que tengo entre libros, perros, familia y el pánico a ser pobre autónomo ya voy sobrado, créeme.

La trajectòria vital d’aquest escriptor és densa. Els seus malsons són els records de l’assetjament patit a la infantesa, la sensació diària d´ésser diferent i l’antídot per combatre’ls és la intolerància cap als maltractes vers tota criatura indefensa. Creu en la bondat però –afirma- se la menysprea perquè no se la considera socialment.

Accepta que se sent lliure quan escriu i es compara amb Billy Elliot quan balla perquè “siento que me arde la piel”. El seu procés d’escriptura és com una immersió, molt intensa i de curta durada. Necessita tancar-se i aïllar-se i saber que res ni ningú interferirà. No planifica, escriu i escriu, i la història emergeix, els personatges afloren i els va creant i dibuixant a mesura que els fa seus. Explica: “(...) estoy muy metido en lo que hago, vivo lo que hago, vivo lo que estoy escribiendo como si realmente lo estuviera viviendo, como si formara parte de mi vida, con lo cual es vivir una realidad que no te pertenece, es un poco locura y hay una linea un poco roja que voy cruzando de un lado a otro”[3].

Altres dades del seu perfil a destacar serien:

Que no suporta d’una persona la manca de curiositat.

Que d’una llibreria el primer que mira és la il·luminació.

Que no té llibre de capçalera però recomana, des de fa temps, La Puerta de Magda Szabo.

Que escriu pensant en els altres més que en ell: “(...)yo soy muy lector de mis novelas, es decir, las escribo como lector, como me gustaría leerlas, por eso creo que llegan así, las escribo siempre pensando en el otro no pensando en el Alejandro escritor”.

Que sempre ha anat per lliure, a la vida i com a escriptor.

 

L’obra


 


Un país amb el teu nom té dos protagonistes principals, Jon i Edith, dues persones que volen complir el seus somnis d’una vida diferent, viscuda enmig de la naturalesa i tenint com a companys de viatge les bestioles del bosc. Jon i Edith són dues persones solitàries, potser un pèl inadaptades, rebels i crítiques amb una societat que engabia els animals en zoos i en granges industrials.

L’Edith és un personatge molt potent. Té 76 anys i una gran vitalitat, moltes ganes de viure i de canviar coses i molta imaginació. Però aquesta personalitat –es va considerar dins del club- pot arribar a fer-se massa extrema, la porta massa al límit i, sovint, no se la sap gestionar. Quan a l’Edith se li esquerda el seu món exterior, l’interior pateix un cataclisme, com quan creu que han de venir a viure més persones al seu entorn i se li fa tot un món la por a veure’s destorbada i que quedi alterada la seva intimitat. Atenent l’edat podria ésser una dona invisible, quan tot és ben al contrari. Els anys poden treure la força però no treuen, necessàriament, les il·lusions ni la capacitat d’estimar. En aquest sentit –es va remarcar- cal subratllar la tendresa que l’Edith mostra cap a la seva companya, com l’acomboia quan la malaltia l’empenyia i com es dol de la seva absència. Per contrast, del pare de la seva filla en parla poc i més aviat viu com una sort haver-se’n desempallegat.

La personalitat d’en Jon és més feble, com més desdibuixada per manca de traces poderoses, potents. És un home desorientat, perdut, sense confiança ni en ell ni en els altres; la força i la seguretat l’obtenia a través de la Mer, la seva germana. L’amor quasi obsessiu per l’elefanta s’explica –es va opinar- perquè el Jon i l’elefanta comparteixen el mateix sentiment de pèrdua, d’abandó. En Jon per la mort de la germana estimada, l’elefanta per la vida que ha tingut de maltractaments i solitud.

L’Edith i el Jon són diferents però sumen. La seva relació té com a pilar compartit, el respecte, i és des d’ell com es va construint poc a poc la bastida d’amistat que esdevé positiva per ambdós.

Per altra banda, l’elefanta Susi complementa el Jon i la Violeta complementa l’Edith. Aquesta filla que hi és i no hi és, que la telefona però no la visita, que sovint té l’excusa als llavis per justificar-se del perquè no la va a veure, que estima la mare però no l’acaba d’entendre ni comprendre, que li fa retrets, però es calla la raó fonda del seu dolor. I l’Edith, la mare. La mare que afirma conèixer la filla, però mai li ha preguntat pels seus somnis. Entre ambdues, la Violeta sembla tocar més de peus a terra, qüestiona les dèries de la seva mare i li posa contres. És una filla amb mancances d’afecte matern i aquesta relació, tan ben dibuixada per Alejandro Palomas, ens porta a autointerrogar-nos: arribem als neguits importants dels nostres fills i parelles?

Un país amb el teu nom  no és llibre per llegir-lo d’una tirada, vol calma, es va comentar en el club. Rere una història d’aparença senzilla hi ha tot un marc filosòfic i reflexiu. Llegit de manera pausada, s’hi troben frases força potents, frases per subratllar i comentar com, per exemple, quan sobre el rinoceront escriu: la república independent de la tristesa o quan posa en boca de l’Andrea una excel·lent reflexió sobre la mentida: la mentida és un mal enemic, però el silenci és pitjor perquè ni tan sols ofereix el compromís de la veu...

Alejandro Palomas va més enllà d’explicar-nos una història. Ell utilitza la història com un mitjà per qüestionar-se i perquè el lector o lectora també s’interpel·li, es pugui replantejar punts de vista o algunes de les seves decisions. És plausible creure que a més d’una persona li pot haver vingut de nou la descripció de la solitud dels animals al zoo i el respecte per la naturalesa que traspuen les pàgines d’aquesta història.

I les reflexions de l’autor encaren, també, la vida personal: Tens somnis? Il·lusions? Projectes? O vas fent i t’omples de tot, amb molta feina, sense plantejar-te el que realment vols? Vas a la teva? Fins a quin punt ho has de fer? Fins a quin punt ho pots fer quan tens fills i parella?

L’escriptor ens diu: “Volia reflectir que, a vegades, els moments de recolliment obligat o de catàstrofe són moments per a repensar-se i sortir d’una forma diferent”.  La mort, l’abandó i el dol són elements recurrents en tot el trajecte d’aquesta història i no ens sembla un fet casual, especialment quan el mateix Alejandro Palomas afirma que ha començat amb un nou elenc de personatges i un univers totalment diferent perquè “no podia escriure sobre un planeta que ja no hi és” perquè la seva mare i el seu pare van morir amb pocs dies de diferència. “M’havia de preparar i invocar la creació d’una família nova tant en el terreny personal com en el creatiu i van aparèixer el Jon i l’Edith”.

Un país amb el teu nom és una novel·la clara i entenedora, mesurada i en equilibri, tant per contingut com per tècnica. Ha estat una opinió generalitzada la de considerar-lo una obra ben escrita. Algun articulista[4] ha afegit que la novel·la es caracteritza per una marcada habilitat quant a fixar el temps narratiu i la intriga. Se’ns diu que és una novel·la d’amor i d’amistat. Se’ns diu que és una novel·la sobre els somnis i les segones oportunitats.

 

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada